lördag 14 juni 2014

Vinbärskaka med marängtäcke

Den här tiden på året försöker jag använda bort en del bär som finns kvar i frysboxen. Frystömningen lyckas bättre och sämre.

Hallon, blåbär och jordgubbar äter jag i en bärsallad, ibland pimpade med lite vinbär, tranbär eller havtornsbär.

Röda vinbär använder jag gärna till saft eller i bakverk. Idag blev det en långpannekaka med vinbär gömda under ett marängtäcke, god att servera med vaniljsås eller vispad grädde.

Vinbärskaka med marängtäcke

170 g smör, rumsvarmt
170 g strösocker
2 tsk vaniljsocker
Rivet skal av en citron
4 äggulor
300 g vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk mjölk (jag använde kolsyrat vatten)

300 g vinbär (~5 dl)

4 äggvitor
250 g strösocker


Rör smör, strösocker, vaniljsocker, rivet citronskal och äggulor poröst. Sikta ner vetemjölet blandat med bakpulvret och arbeta degen lite. Tillsätt vätskan till sist och arbeta degen smidig. (Allt detta gjorde jag med elvispen).  Tryck ut degen i en bakplåtspappersklädd långpanna. Har du lätt fuktade händer så klibbar inte degen så mycket, förgrädda bottnen i 170 graders varm ugn i 5 minuter.

Strö vinbären ovanpå.

Vispa äggvitorna till skum och tillsätt lite socker i taget under vispning. Vispa till marängkonsistens. Klicka ut marängen jämt fördelad över långpannan och bred försiktigt ut så att allt täcks. Grädda i ca 20 minuter i 170 grader. Ytan skall få lite färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar