söndag 4 maj 2014

Korv

Jag var på en korvkurs under vårvintern. Där fick vi en liten inblick i hur man lagar sin egen korv, det var både lite fakta och praktik under kurskvällen.


Jag blev lite korvbiten, men eftersom jag inte haft nån korvspruta så har korvstoppningsexperimentet fått vila. På påsklördagen var jag till Ideapark i Tammerfors och där hittade jag en korvspruta :) Då var det bara fjälster (naturtarm) kvar då att försöka få tag i. Och det fick jag köpa via en lokal kötthandlare i slutet på veckan. Nu var det dags!


Malet kött med en kötthalt på 20-25% fett, 2 dl vätska per 1 kg kött och sen salt, peppar, paprikapulver, chilipulver, senapspulver, lökpulver, ingefära, krossade enbär och havtornspulver på det. Arbeta duktigt, fyll sprutan, skölj tarmen och sen är det att göra korv. In i ugnen för att ångkokas.


Goda, kryddstarka korvar fick jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar