lördag 14 december 2013

Pepparkakor

När pepparkaksdoften söker sig från köket så vet man att julen är nära. Jag brukar alltid röra ihop en stor sats pepparkaksdeg och så delar jag med mig antingen av degen eller av färdiggräddade pepparkakor. Det här receptet fick jag fått av en kollega för några år sen. Degen är lätt att baka ut och jag brukar kavla ut degen tunt för att få pepparkakorna som jag vill ha dem.

Pepparkakor

Sjud upp i en kastrull:
3 dl sirap
3 kkp socker
500 g smör
2 tsk malen nejlika
2 tsk malen kanel
2 tsk malen ingefära
1 tsk pomeransskal

Flytta degen till en assistent (eller rör degen med elvisp. Tillsätt 1/2 msk matskola och vispa eller rör degen tills den svalnat. Detta ger porösa kakor.

Vispa i 2 ägg.

Arbeta till sist in 1 kg grovt vetemjöl.

Låt degen stå svalt över natten.
Kavla ut härligt tunna pepparkakor och grädda i 200 grader, 6-10 minuter.




I år blev några pepparkakor dekoration i granen och några blev härliga tomtar. Resten väntar glatt i sina burkar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar