lördag 29 juni 2013

Blåbärsformar

Igår åt jag mitt mitt första blåbär så snart blir det att gå ut och plocka de små blåa bären. Vill man kokar man lite slut och lör dessa härliga små blåbärsformar.

Jag har fått min mammas mandelmusselformar och passar på att använda dem i stället för engångsbakformar. Vanligen har man mandel i bottensmeten men här svänger jag  på det och har mandel i toppingen istället. Lite pilligt att jobba med, men väl värt mödan!

Blåbärsformar (16 st)

Pajdeg
125 g kallt smör
3 dl vetemjöl
2 msk socker
1 ägg

Fyllning
75 g smör, rumsvarmt
0,75 dl strösocker
1 ägg
75 g mald mandel
1 msk vetemjöl
100 g blåbärssylt

Kör snabbt ihop smör med mjöl och socker till pajdegen i matberedaren. Tillsätt ägget och arbeta ihop till en smidig deg. Låt degen vila i kylskåp ca en timme.

Vispa smör och socker till fyllningen fluffigt. Vispa i ägget och vänd ner mandel och vetemjöl.

Tryck ut pajdegen i mandelmusselformarna. Fördela blåbärssylten i formarna och täck med mandelsmet.

Grädda kakorna mitt i ugnen 20-25 minuter i 175 grader. Låt kakorna svalna helt innan du försiktigt lossar dem ur formarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar