torsdag 6 juni 2013

Bärrutor med havretäcke

Jag ville baka något att ha i frysen, bara att ta upp när jag får gäster. I och med att jag har bär kvar i frysen blev det denna kaka i långpannan. Jag gjorde en med blåbär och en med lingon/svarta vinbär i. En god, saftig kaka som kan serveras som sådan eller med en liten skvätt vaniljsås till.



Bärrutor i med havretäcke

4 ägg
4 dl socker
2 dl mjölk
200 g smält smör
7 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker

5 dl bär

125 g smör
3 dl havregryn
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner mjölken och det smälta smöret. Blanda vetemjöl med bakpulver och vaniljsocker och sikta ner det i smeten. Rör försiktigt så att smeten hålls luftig. Fördela smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna.

Strö bären ovanpå.

Nyp ihop smör, havregryn, socker och vetemjöl tullen grynig massa och smula över kakan.

Grädda mitt i ugnen i 175-200 grader, ca 20-30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar