lördag 2 mars 2013

Mättande linssallad

Jag har snöat in på recept med bönor, linser och kikärter den senaste tiden och nu har jag testat den första rätten. Det blev en lyckoträff!  Receptet på denna linssallad hittade jag i boken Mat från Trädgårdscafeet Slottsträdgården Ulriksdal. Enkelt, gott och behändigt i och med att salladen står sig i kylskåpet flera dagar.

Linssallad
1,5 dl svarta linser
1,5 dl gröna linser
1,5 dl röda linser
1 gul lök
0,5 dl kokosflingor
salt
peppar

Koka linserna var för sig då de kan behöva olika lång koktid (koka gärna med en skiva lök). Skölj linserna i kallt vatten i en sil då de är färdigkokta. Blanda linserna med kokosflingor och finhackad lök. Smaka av med lite salt och peppar.

Dressing
ca 70 g färsk ingefära
1 msk soja
1 cm röd chili
1 vitlöksklyfta
0,5 dl olivolja
salt
peppar

Riv ingefäran och pressar ut saften i en skål. blanda ner soja, finhackad chili, pressad vitlök och olivolja. Smaka av med salt och peppar och hälll dressingen över linserna.

Salladen blir godare om den får stå och dra i sig smakerna från dressingen några timmar!


Kommentar till receptet:
Jag kunde ju inte riktigt hålla mig till receptet... Jag hackade löken och lade den i salladen (inte bara i kokvattnet). I dressingen lämnade jag bort 1 tsk curry.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar